Obiskali smo podjetje, ki gradi največjo vertikalno integrirano 'platformo od semena do mize' za trajnostno prehrano v Evropi.
Pogovarjali smo se s strateškim direktorjem podjetja Narayan d.o.o., Žigo Vraničarjem, ki nam je zaupal zgodbo podjetja Narayan, ki se je začela kar v garaži. Zanimalo nas je kako jim je uspelo in kakšne načrte imajo za prihodnost.
Kako se je začela pisati zgodba podjetja Narayan?
Vse se je začelo leta 2014, ko sta ustanovitelja Mario Brumat in njegova žena začela s pakiranjem in prevozom ekološke hrane s skuterjem do manjših trgovin. Sprva je bilo to majhno družinsko podjetje, ki je delovalo iz garaže, v desetih letih pa je preraslo v največjo polnilnico deviškega kokosovega olja v Evropi. Eksponentna rast je ustvarila skoraj 80 novih delovnih mest, danes pa izvažamo več kot 90 % naše proizvodnje. Naš portfelj obsega več kot 100 veganskih in ekoloških izdelkov, ki jih pošiljamo v več kot 30 držav v Evropi in ZDA.
Kateri so bili največji izzivi v prvih letih delovanja podjetja?
Na začetku je bil največji izziv pridobiti nove kupce in vzpostaviti dobavne poti za ekološko hrano. Kmalu je šest parov rok v majhni tovarni prenehalo zadoščati vsem naročilom. Danes smo ponosni, da oskrbujemo več kot 75.000 trgovin po vsem svetu.
Kako se je podjetju Narayan uspelo prebiti na police največjih trgovskih verig v Evropi?
Uspeh našega podjetja se je začel s prvim večjim naročilom za Hofer. Zaradi izjemnega sodelovanja in zagotavljanja vrhunske kakovosti so se nam postopoma odprla vrata tudi v tujini. Ključna za naš uspeh je bila zagnanost naših ustanoviteljev, ki sta osebno vzpostavljala povezave s kmetovalci na samem izvoru, kar nam je omogočilo dostop do visokokakovostnih surovin. Ta neposreden pristop k oskrbovalni verigi in zavezanost kakovosti sta nam odprla pot do polic največjih trgovskih verig v Evropi.
Katere so ključne vrednote in poslanstvo vašega podjetja?
Ne vidimo se zgolj kot podjetje, temveč kot skupnost, osredotočeno na skrb za vse, kar nas obdaja. Naša obveza je graditi boljšo prihodnost za vse, še posebej za tiste, ki se spoprijemajo z izzivi. Trajnost, odgovornost ter skrb za družbo in okolje so temeljne vrednote, ki nas usmerjajo pri vsakem koraku našega delovanja.
Ste najhitreje rastoče živilsko podjetje v Sloveniji. Na kakšen način obvladujete takšno rast in kakšne strategije ter ukrepe ste uvedli za prilagajanje spremembam in izzivom, ki jih prinaša takšna rast?
Naša hitra rast izhaja iz globokega razumevanja potreb in preferenc potrošnikov. Že od začetka smo izzive, ki jih prinašajo želje in zahteve naših naročnikov, sprejeli kot priložnost ter se drzno podali v večja naročila. Verjeli smo, da smo konkurenčni tudi na evropski ravni, zato smo se od samega začetka trudili, da bi bili korak pred drugimi in razmišljali globalno. Danes smo med 1000 najbolj zaupanja vrednimi partnerji četrtega največjega globalnega trgovca, Schwarz Group. Naša prilagodljivost in sposobnost hitrega odzivanja na spremembe nam omogočata, da ohranjamo visoko kakovost naših izdelkov in storitev, hkrati pa uspešno obvladujemo izzive, ki jih prinaša hitra rast.
Kateri so vaši glavni produkti?
Podjetje je v preteklih 10 letih ustvarilo več kot 100 izdelkov, srce našega podjetja pa še naprej predstavljajo vertikalno pridelani kokosovi izdelki, razviti po načelu »od semena do mize«. V naš portfelj izdelkov vključujemo tudi semena, žita, stročnice ter inovativne rastlinske izdelke, kot so pripravljene veganske jedi.
Ustvarili ste tudi veganske pripravljene jedi in jih na trg lansirali pod blagovno znamko Better Foodie.
Naša RND ekipa ustvarja inovativne rastlinske izdelke, za katere že prejemamo veliko povpraševanj. Med prvimi novostmi so veganske pripravljene jedi z mesnimi nadomestki, veganski sladki namaz Ohney ter veganski proteinski napitki. Neprestano širimo in razvijamo našo ponudbo, da bi ljudem zagotovili hranljive in zdrave rešitve, ki ustrezajo sodobnim prehranskim trendom.
Na kakšen način spodbujate inovativnost v vašem podjetju?
Velik del naše pozornosti v podjetju usmerjamo v raziskovanje izdelkov, ki bi zadovoljili prihodnje potrebe potrošnikov. Naš notranji oddelek za raziskave in razvoj (R&D) tesno sodeluje s prodajo, strankami ter pospeševalniki idej v ZDA, kar nam omogoča, da na trg lansiramo nove inovativne izdelke. Tako smo vedno korak pred trendi in v naš portfelj izdelkov prinašamo nove ideje in rešitve.
Narayan d.o.o. je invalidsko podjetje. Kakšne priložnosti nudite invalidnim osebam v vašem podjetju?
V podjetju Narayan Foods je zavezanost podpori invalidom in ranljivim skupinam srce našega delovanja. Verjamemo, da vsak posameznik nosi edinstven potencial in vrednost, zato ustvarjamo delovna mesta, ki so prilagojena potrebam invalidov. Na ta način ne le izboljšujemo kakovost njihovega življenja, ampak tudi obogatimo našo skupnost s številnimi različnimi talenti. Zavezani smo ustvarjanju in ohranjanju delovnih mest za invalide ter si prizadevamo za njihovo uspešno vključevanje na trg dela. Naša proizvodna delovna mesta so opremljena z ergonomskimi stoli, dvižnimi mizami in številnimi odmori za razgibavanje, kar zagotavlja udobno in podporno delovno okolje. S tem pristopom ne le izpolnjujemo potrebe naših zaposlenih, ampak prispevamo k širši družbeni vključitvi in izboljšanju dostopnosti za vse.
Kako pomembne so nove zaposlitve za vaše podjetje in kakšne kadre iščete?
Vedno smo pripravljeni sprejeti kakovostne in ambiciozne posameznike, ki si želijo pustiti svoj pečat v živilski industriji. Iščemo ljudi z raznolikimi znanji in izkušnjami, ki lahko v podjetje prinesejo nove ideje in inovativne pristope. Z odprtimi rokami sprejmemo vsakega novega člana ekipe, ki želi prispevati k rasti in napredku podjetja.
Kako ste razvili svojo vertikalno integrirano verigo oskrbe "od semena do mize" in kakšne prednosti prinaša vašemu poslovanju?
Naša vertikalno integrirana veriga oskrbe "od semena do mize" temelji na preprostem, a učinkovitem principu: obvladovanju celotne dobavne verige. Ta model nam omogoča popolno transparentnost in dosledno spoštovanje najvišjih standardov kakovosti, od začetnega vira surovin pa vse do končnega izdelka. S tem pristopom zagotavljamo vrhunsko kakovost naših izdelkov ter skrbimo za zdravje in dobrobit ljudi in planeta. S kontrolirano izbiro virov na izvoru imamo boljši nadzor nad kakovostjo in lahko natančno spremljamo okoljski in družbeni vpliv naših izdelkov. Ta način dela odpravlja morebitne skrbi glede neetičnih praks in nam omogoča, da zagotavljamo izdelke, ki so v skladu z našimi vrednotami trajnosti in etike.
Z dobavitelji surovin iz različnih delov sveta sodelujete neposredno, kar je precej neobičajno v vaši panogi. Kako vzpostavljate in ohranjate te verige in s kakšnimi izzivi se srečujete?
Veliko časa namenimo obisku in srečanju z dobavitelji, da vzpostavimo trdne in zaupanja vredne odnose. Neposredno sodelovanje z dobavitelji surovin nam omogoča boljši nadzor kakovosti in transparentnost v naši verigi.
Kakšne so vaše dolgoročne strateške usmeritve in cilji?
Naša ambicija je postati vodilno vertikalno integrirano podjetje na področju ekološke hrane v Evropi. Obenem si prizadevamo za širitev na azijske in ameriške trge, s čimer želimo uresničiti svojo vizijo zagotavljanja kakovostne in zdrave hrane potrošnikom po vsem svetu.
Za konec vas prosimo za kratek podjetniški nasvet vsem, ki imajo podjetniško idejo, morda »v garaži« že kaj ustvarjajo, a še oklevajo.
Upajte si razmišljati izven ustaljenih okvirjev. Bodite obsedeni s svojo idejo in njeno izvedbo in najpomembnejše, obkrožite se z enako mislečimi ljudmi.
Intervju: Sandra Peršak, podjetniška mentorica
Video: Simon Srečković